Homepage Marathon

Marathon lopen voor beginners

Marathon lopen is tegenwoordig een wereldwijde trend. Het houd je niet alleen fit, maar helpt je tevens met het creeren van meer vrienden, plezier en voldoening. Als je iemand bent die moe wordt van op het strand hangen of aan de kant van de weg jouw hardloopvrienden toe te juichen, dan hebben we hier een aantal aandachtspunten opgesomd die je verder op weg kunnen helpen met marathon lopen voor beginners.

Motivatie

Wees gemotiveerd wanneer je met jouw marathon training bezig bent. Bouw met de juiste instelling jouw mentale doorzettingsvermogen op. Geniet op die manier van je training en zorg er zo tevens voor dat je op jouw eerste marathon de finishlijn met een lach kunt halen.

Doelstellingen

De meerderheid van de doelstellingen van een hardloper zijn gefocust op het afvallen of gezond blijven. Als afvallen het enige doel is van het hardlopen, dan zul je na het zien van een beetje resultaat hoogstwaarschijnlijk snel ophouden. Het is belangrijk dat je een betere doelstelling met jezelf afspreekt en dat je het Engelse woord SMART hier slim voor toepast.

Draag de juiste hardloopuitrusting

Het is belangrijk dat je de juiste hardloopkleding draagt voordat je begint te trainen. Je moet jezelf eerst richten op je schoenen, want die zijn het belangrijkste attribuut voor de hardloper. Laat je door een expert assisteren als je niet zeker bent van de juiste schoenkeuze. Hardloopschoenen zijn namelijk ontworpen voor een specifieke welving van de voet, pronatie, etc.

Voeding

Zorg goed voor jouw gezondheid. Zorg ervoor dat je voldoende koolhydraten binnen krijgt, want die leveren de benodigde brandstof voor wanneer je hardloopt. Daarnaast is het ook belangrijk om pauzes in jouw marathon training in te lassen. Dit aangezien het feit dat jouw lichaam tussen de races moet bijkomen en het zo nieuwe energie verzameld voor de volgende race. Zorg er tevens voor dat je op de juiste tijden voedzaam voedsel eet.

Hydrateren

Houd gedurende de training en marathon jouw vochtbalans in de gaten. Drink iedere 20 minuten 150 tot 225 ml vloeistof. Zorg ervoor dat je jezelf voor en na de run weegt en keer terug naar het gewicht van voor de run. Drink de eerste uren na de run voldoende water of een sportdrank om jouw vochtbalans weer in evenwicht te brengen.